Bekken pijn

Bekkenbodemtherapie

Na een zwangerschap of door een val, zwaardere belasting of een verkeerde houding kunnen pijnklachten in en rond het bekken ontstaan. Bekkenpijn treedt op rond de onderrug, bijvoorbeeld bij het stuitje, de billen, de liezen, het schaambeen of rondom de heupen. Bij bekkenklachten kan ook het functioneren van de bekkenbodem verstoord raken. Dat kan invloed hebben op plasgedrag, ontlasting of geslachtsgemeenschap.

Door te vragen waar u de pijn voelt en door te kijken naar uw houding kunnen wij achterhalen waar de bekkenklachten vandaan komen. Vervolgens doen we gerichte oefeningen met u waarbij u leert bepaalde spieren sterker te maken en andere spieren juist te ontspannen. U leert dit ook toe te passen bij dagelijkse activiteiten zoals sporten of tillen. Op deze manier kan de spierspanning van de spieren in evenwicht komen en ontstaat er weer stabiliteit in het bekken.

Incontinentie

Het verminderd functioneren van de bekkenbodem is één van de oorzaken van incontinentie. Ongeveer 40% van de vrouwen en 10% van de mannen krijgt last van urine-incontinentie. In mindere mate treedt incontinentie voor ontlasting op. Urine-incontinentie kan beginnen met het verlies van een paar druppels urine bij het lachen, hoesten of tijdens het sporten. Urine-incontinentie kan bij een slecht functionerende bekkenbodem erger worden.

Om de incontinentieklachten te verminderen bieden wij u inzicht in de werking van de bekkenbodem. Vervolgens doen we gerichte oefeningen waarbij u leert bepaalde spieren van de bekkenbodem bewust te voelen en ze te spannen en te ontspannen. Ook leert u weer hoe u dit kunt toepassen bij dagelijkse activiteiten. Zo adviseren wij u over een juiste toilethouding of zithouding in het algemeen. Daarbij is het belangrijk dat u zich bewust blijft van de juiste houdingen. Zo wordt het makkelijker oefeningen in de dagelijkse praktijk toe te passen. Op termijn zult u zien dat het steeds meer een automatisme wordt en minder inspannend om de juiste houding aan te nemen.